*

Hanna-MarillaZidan

"Sorrettu arabinainen", ei kaipaa Sebastian Tynkkysen "apua"

Keskiviikkona Perussuomalaisten nuorten puheenjohtaja ja perussuomalaisten kolmas varapuheenjohtaja Sebastian Tynkkynen jakoi facebook-statuksen, jossa hän oli ottanut kuvan tuntemattomasta naisesta burkhaan pukeutuneen. Tynkkynen ei mennyt keskustelemaan burkhaan pukeutuneen naisen kanssa, häntä ei tosi asiassa kiinnosta, miksi nainen pukeutuu burkhaan. Sen sijaan hän otti naisesta kuvan ja kirjoitti Iranissa käynnissä olevasta suuresta kampanjasta, jossa naiset kampanjoivat hunnuttomuuden puolesta.


Iranissa naiset taistelevat naisten vapauden puolesta olla ja pukeutua kuten he itse haluavat. Me emme ole Iranissa, hunnut eivät ole täällä valtavirtaa. Silti täälläkin saa taistella naisten vapaudesta pukeutua ja olla kuten naiset itse haluavat.


Olemme Suomessa saaneet jo pitkään tottua ksenofobiseen vihanlietsontaan naisasian nimissä. Inhottavinta on ollut seurata, kuinka esim. Tapanilan raiskaustapausta käytettiin tämän agendan ajamiseen, täysin piittaamatta uhrista. Feministinä ja ihmisenä, jonka lähipiiristä löytyy raiskausuhreja tämän seuraaminen ei ollut helppoa.


Olen toiminut pitkään naisasian puolesta ja ollut feministi koko elämäni. Olen myös arabitaustainen ja tunnen Lähi-idän sekä Suomen tasa-arvo-ongelmat erittäin hyvin. Suomessa nostetaan keskusteluun tasa-arvo-ongelmat Lähi-idässä lähinnä perusteluna muukalaisvihalle täällä. En usko naisten kohtaaman väkivallan Lähi-idässä selittyvän sen enempää islamin uskolla kuin Suomen perheväkivaltatilastojen kristinuskolla.

On surullista, että näin vakavista asioista käydään näin huonolaatuista keskustelua. Niin kauan kuin keskustelu on leimaavaa ja suoranaisen rasistista, ei järkevä keskustelu integraatiosta ole mahdollista. Tämä leimaaminen vain sulkee enemmän ihmisiä yhteiskunnan ulkopuolelle ja ruokkii ääri-ilmiöitä.


Sebastian Tynkkynen totesi, että "on käsittämätöntä, että Suomessa punavihreät poliitikot puolustavat tätä arvojärjestelmää kun sen edustajat itse maissa rupeavat taistelemaan sitä vastaan."
Sebastian, sinä edustat tätä arvojärjestelmää. Arvojärjestelmää, jossa naisilta ei kysytä vaan heitä käytetään.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

42Suosittele

42 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (150 kommenttia)

Kari Ahveninen

Täytyy sanoa, etten todellakaan ymmärrä tämän kirjoituksen pointtia. Sinusta siis valinnan vapaus pukeutumisessa on feministinen kysymys, ja sen puolustaminen on oikein, paitsi jos sitä puolustaa väärän puolueen ihminen, kuten Tynkkynen?

Ja mitä tulee tuohon mainitsemaasi Tapanilan raiskaukseen, niin oliko se oikea ratkaisu että tekijät käytännössä pääsivät siitä kuin koira veräjästä? Sekö on vasemmistoliiton ja feministien kanta?

Käyttäjän BodilRosengren kuva
Bodil Rosengren

Kirjoittaja puolustaa juuri pukeutumisen vapautta. Mikä joku Tynkkynen on sanomaan miten naisten tulisi pukeutua?

Esa Niemi

Mitä vapautta siinä on, että on pakko pukea tietyt vaatteet päivästä toiseen kun taas länsimaisessa vapaudessa harva nainen säkittää itsensä vapaaehtoisesti tai päivästä toiseen.

Islam määrää naisen peittämään suloutensa ja riippuen peittävyyden kattavuuden vaatimuksesta musliminaiset eivät voi toimia vapaan tahdon, vaan sosiaalisen pakon mukaisesti perheen kunnian säilyttämiseksi. Monia musliminaisia kuolee vuosittain sen takia, että he uhmaavat pakkohuivittamista ja inhimilliseen kärsimykseen tulisi suhtautua asiallisesti eikä vähätellä kuten olet vähätellyt muutoinkin esim. musliminaisten heikkoa asemaa esim. raiskausten kohdalla.

Käyttäjän BodilRosengren kuva
Bodil Rosengren Vastaus kommenttiin #93

Mitä sinä tiedät tuon naisen haluista pukeutumisen suhteen? On äärimmäisen loukkaavaa olettaa että hänet olisi pakotettu ja puhua säkittämisestä. Jotkut haluavat käyttää niqabia ja heillä on täysi oikeus siihen ilman että joku persklopi rupeaa valokuvaamaan ja levittämään loukkaavia kommentteja pitkin nettiä.

Mika Lehtonen Vastaus kommenttiin #102

Niin ja äärimmäisen loukkaavaa puhua että naisen euro on 80 senttiä. Naisillahan on oikeus saada 80 senttiä euron sijaan jos haluavat. Turhaa levittää loukkaavia kommentteja, etteivät naiset saisi tehdä töitä halvemmalla jos haluavat.

Tuskin tämäkään rautalangasta vääntö sinun silmiäsi avaa, mutta yritin kuitenkin.

Pasi Harjamäki Vastaus kommenttiin #131

Taisit sotkeutua rautalankaasi.

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #102

Tiedämme islamin määräävän, että naisen täytyy peittää itseään. Jos nainen ei peitä itseään, niin se on loukkaus islamia kohtaan eikä siitä seuraa mitään hyvää hänen henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin suhteen.

Tällä naisella ei ole myöskään vastaavaa mahdollisuutta luopua islamista koska islam olisi jäänyt lyhytaikaiseksi väkivaltaiseksi ideologiaksi mikäli ihmisillä olisi ollut todellista vapaaehtoisuutta kääntyä islamiin ja luopua islamista.

Yhteiskunnan velvollisuus on huolehtia ja valvoa ihmisten perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista, myös niiden, jotka ovat yhteisössään heikossa asemassa, ja joilla ei ole tosiasiallista vapautta toimia omantuntonsa mukaisesti. Toisinaan yhteiskunta joutuu asettamaan tiukkojakin rajoitteita toiminnalle, joka pyrkii syrjäyttämään ihmisten perusoikeusia tai ihmisoikeuksia.

Käyttäjän hannele kuva
Hannele Koskinen

Eihän Tynkkynen valinnan vapautta ole puolustamassa, vaan kieltämässä sen.

Esa Niemi

Hannele, niin missä kieltämässä valinnan vapautta. Pakkosäkittämisessä ei ole vapautta kuten muslimeilla ei muutoinkaan ole valinnan vapautta. Muslimaailma on virallisesti irtisanoutunut YK:n yleismaailmallisista ihmisoikeusarvoista ja tunnustavat ainoastaan sharia lakiin perustuvaa Kairon ihmisoikeusjulistusta. Siinä ei ole mitään mieltä vähätellä naisten tai muslimien asemaa yleensäkään.

https://en.wikipedia.org/wiki/Cairo_Declaration_on...

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

Tästä tulisi varmaan suvaitsevaiston edustajille vaikeampi pähkinä ratkaistavaksi, jos niqabiin tai burkhaan pukeutuminen esim. rajoittaisi jotenkin naisen mahdollisuutta tuoda esille transvestiittiluonnettaan. Kumpi olikaan enemmän positiivista syrjintää tarvitseva taho, vierasuskoiset vai seksuaaliset vähemmistöt. Hmmmm.... :)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Ja mitä tulee tuohon mainitsemaasi Tapanilan raiskaukseen, niin oliko se oikea ratkaisu että tekijät käytännössä pääsivät siitä kuin koira veräjästä?"

Tästä asiasta ei oikeastaan pitäisi taittaa peistä juuri tämän blogin kohdalla, mutta mainittakoon nyt kuitenkin, että kyseiset kopeloitsijat saivat ehdollista vankeutta, mikä Suomen yleisen tuomiokäytännön mukaan oli varsin ankara rangaistus. Asia puidaan vielä hovioikeudessa.

Rangaistuksen he toki ansaitsivatkin, koska ilmeinen alkuperäinen kiusaamistarkoitus meni överiksi.

Käyttäjän MikaSevn kuva
Mika Sevón

Ehdollinen vankeus ei ole edes rangaistus, saati ankara sellainen.

>>Rangaistuksen he toki ansaitsivatkin, koska ilmeinen alkuperäinen kiusaamistarkoitus meni överiksi.

Aaa, ok, siis kiusaaminen olisikin ollut vielä ihan ok, siistii....

Käyttäjän Hanna-MarillaZidan kuva
Hanna-Marilla Zidan

Minulle ei ole merkitystä minkä puolueen ihmiset puhuvat naisasiasta ja feminismistä kunhan oikeasti puhuvat eivätkä käytä naisasiaa vain toisten poliittisten agendojen ajamiseen.

On ikävää, että Tapanilan raiskaus nostetaan yksittäisenä tapauksena. Surullista on, että keskustelu ei pyörinyt mainitsemasti "kuin koira veräjästä"-kysymyksen ympärillä vaan maahanmuuton.
Minusta oikeusjärjestelmässämme on korjattavaa mitä tulee sukupuolittuneeseen väkivaltaan.

Käyttäjän vantaaliittyyennemminkeravaankuinhelsinkiin kuva
Petri Muinonen

Viimeinen lause on hyvin totta ja oikea huolenaihe. Sitä se on myös Palestiinassa ja jopa sukupuolittumatta: eritoten pienestä pitäen "pyhän sodan" ihannoimiseen kasvatettujen lasten tässä kasvatuksessa kohtaama henkinen väkivalta. Lapsille on luontaista etsiä rakkauden, ei vihan kohteita.

Mika Selin

Itse olen antifeministi ja hyvin konservatiivinen mutta tuohon muslimi naisten pukeutumisesta olen sitä mieltä että jos päätös peittää täysin itsensä on naisen oma päätös eikä yhteisön niin mielestäni hän saa sen vapaasti tehdä. Mielestäni länsimaisetkin naiset voisivat miettiä onko pakko olla aina puolialaston kun lähtee ihmisten ilmoille. Musliminaisten pukeutuminen on mielestäni pienin ongelma maahanmuutto asioissa tai ei ongelma ollenkaan silloin jos nainen itse niin päättää. Muita ongelmia on sitten kyllä ihan riittävästi.

Käyttäjän ToniSaari kuva
Toni Saari

Eli, Tynkkystä ei tarvita apuun, mutta Zidanin tuohtumus Tynkkyselle on tarpeen?

Tarkoitan että etkös itsekkin käytä jotain tuntematonta ihmistä oman agendasi ajamiseen tässä?

Käyttäjän Hanna-MarillaZidan kuva
Hanna-Marilla Zidan

Tynkkynen ei edes yritä auttaa naisia tai naisasiaa kuten niin monet muutkin jotka käyttävät naisasiaa vihanlietsontaan, tämä oli tekstin pointti.
Tynkkynen ei ole tuntematon ihminen. Hän on poliittisen nuorisojärjestön puheenjohtaja sekä Poliittisen puolueen varapuheenjohtaja, hän on valinnut tuoda kantansa julkisesti esille ja ajaa agendojaan. Bussi pysäkillä istunut nainen ei ole valinnut tätä.
Tynkkynen on myös minulle henkilökohtaisesti tuttu ja on kyllä nähnyt kaiken mitä olen sanonut.

Käyttäjän EetuKinnunen1 kuva
Eetu Kinnunen

Hyvin kirjoitettu. Äärioikeistolainen nationalismi ja islamistinen fundamentalismi ovat vain yksiä versioita samasta muiden alistamiseen pyrkivästä monokultturismi-ideologiasta. Kaikki erilaisuus koetaan uhaksi.

Esa Niemi

Eetu, edustaako itsensä profeetaksi julistautunut Muhammed esimerkeillään ja opeillaan islamilaista fundamentalismia?

Miksi äärivasemmistolaisuus ei huoleta sinua kannanotoissasi?

Käyttäjän TomiSolakivi kuva
Tomi Solakivi

"En usko naisten kohtaaman väkivallan Lähi-idässä selittyvän sen enempää islamin uskolla kuin Suomen perheväkivaltatilastojen kristinuskolla."

No hyvä, nyt sinulla on tilaisuus käydä asiasta laadukasta keskustelua ja kertoa mistä nuo luettelemasi ilmiöt mielestäsi johtuvat.

Käyttäjän kirstityoton kuva
Kirsti Era

"Suomessa nostetaan keskusteluun tasa-arvo-ongelmat Lähi-idässä lähinnä perusteluna muukalaisvihalle täällä."
Tämä edellinen lause on Solakiven siteeraamaa olennaisempi. Samat ihmiset nimittelevät mielihyvin "suvakkinaisia" ties miten ja toivottavat näille mahdollisimman tuskallisia kokemuksia, ja sitten muka kantavat huolta islaminuskoisten naisten kohtalosta. Eiköhän sen asian tunne parhaiten nuo naiset itse? Voi mielellään sympata naisten kamppailua, mutta ohjelmien ja vaatimusten tyrkyttäminen meille rikkoo tasa-arvoa. Emme ole pikkulapsia :D

Käyttäjän paskapuhetta kuva
Teemu Paavilainen

Eiköhän se ole niin että noi satunnaiset yksittäistapaukset, joita kuitenkin sattuu varsin huomattava määrä(voiko joukkoraiskausta sanoa yksittäistapaukseksi?) lietsoo sitä xenofobista vihaa? Ja se että ensimmäiseksi ollaan selittämässä ettei se nyt ollut raiskaajien syy. Pitää ymmärtää. Erilaiset Kulttuurit. Ehkä se uhri hymyili niille. jne.

Raiskaajilta sais takavarikoida tekovälineet ihan kulttuuritaustaan katsomatta.

Mikä sinun mielestäsi on suurin syy siihen että joistain kulttuuripiireistä tulevat ihmiset suhtautuvat muiden ihmisten oikeuksiin niin kovin eri tavoin?

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Totta. Naisten arabimaissa kohtaama väkivalta ei selitu islaamilla. Sen sijaan se, että se on arabimaissa täysin hyväksyttyö toimintaa, selittyy nimenomaan islaamilla.

Jos kyse on naisten vapaudesta halutessaan pukeutua burkhaan, miksi blogisti ei suoraan sano, että burkhan käyttö Afghanistanissa on täysin vapaaehtoista. Myös vaihtoehto, tulla ammutuksi, on siis täysin vapaaehtoinen.

Ihan oikeasti: kuka täysjärkinen nainen vapaaehtoisesti pukeutuisi burkhaan, ja miksi?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Myös vaihtoehto, tulla ammutuksi, on siis täysin vapaaehtoinen."

Talibanhallinnon kukistumisen jälkeen kumottiin burkhapakko myös Afganistanissa eikä moni kouluja käyvä nainen enää sitä siellä käytä.

Tietysti sieltä(kin) löytyy miehiä, jotka ovat valmiita jopa henkirikokseen oman agendansa ajamiseksi, mutta se onkin sitten toinen juttu.

Esa Niemi

Juha, naiset siis "valitsi vapaasta tahdostaan toisin" Talibanin aikana.

Harva nainen pukeutuu burqaan omasta vapaasta tahdostaan kuten tuot tuossa hyvin esiin.

Käyttäjän markok kuva
Marko Kivelä Vastaus kommenttiin #96

Logiikassasi on pieni ongelma. Nimittäin karkeasti ottaen puolet vahvasti uskonnollisista ihmisistä on naisia. Näille ihmisille on luonnollista pukeutua uskonnon opastamalla tavalla - ja he tekevät sen kyllä täysin vapaaehtoisesti oman uskonnollisen maailmankuvansa takia. Burkhan kielto tarkoittaisi, että heistä osalta vietäisiin oikeus pukeutua niin kuin he kokevat oikeaksi. Ajatus, että vain miehet olisivat jyrkän uskonnollisia ei vain kestä tarkempaa tarkastelua.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #106

Uskonnollisuus ei ihan aina ole oma valinta vaan yhteisön tietoisen tai tiedostamattoman painostuksen tulos. Mitä eristetympi ja tarkemmin rajattu yhteisö on, sitä vaikeampaa sen sisällä on poiketa valtavirrasta ja yhteisössä normaaliksi koetusta. Ja sitä enemmän poikkeamiseen pakottaminen aiheuttaa pelkoja.

En siis lähtisi riisumaan burkhia tai niqabeja sen enempää kuin körttihuivejakaan. Sen sijaan altistaisin ihmisiä erilaisuudelle ja pyrkisin herättämään heidän uteliaisuuttaan uusille kokemuksille. Siinä tosin on vaarana monikulturistua suvakiksi.

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #110

Jorma Myyryläinen osuu ensimmäisessä kappaleessa asian ytimeen, mutta toisessa kappaleessa vesittää ensimmäisen kappaleen sanoman.

Jorma tuskin suosittelee ihmiskaupan uhrien tilanteeseen sellaista ratkaisua ettei asiaan puututa. Päinvastoin ihmisten ollessa heikossa asemassa tähän on puututtava siten, että heikossa asemassa olevan asema on yhteisön sääntöjä vahvempi.

Jos yhteisön jäsenet on painostettu etenkin henkeen ja terveyteen liittyvän uhan perusteella, niin sitä suurempi syy meillä on kieltää sellaiset symbolit olivat nämä vaatteita tms. Eräs muslimi kertoi minulle hyvän esimerkin, että burqan sanoma on helpompi ymmärtää jos ajattelee tämän olevan vangin oranssi asu, joka on puettava ulos lähtiessään tai jos ajattelee tämän olevan keltainen Daavidin tähti. Säännön rikkomisesta voi seurata vakava rangaistuskin ja koko yhteisö valvoo naisen käyttäytymistä ja nainen on merkittyä omaisuutta.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #148

Niemi väittää minun vesittävän hyvän asian. Yritän vain olla sillä tavalla realisti, että uskon ihmisten muuttavan käsityksiään vain saadessaan jotain paremmaksi kokemaansa tilalle. Pakottaminen siinä harvoin auttaa mutta sen sijaan jos näkee mahdollisuuksia elää toisinkin ja kokee sen paremmaksi, silloin voi seurauksena olla toimintatapojenkin muutos.

En rinnastaisi niqabia tai burkhaa ihmiskauppaan. Ihmiskauppa on tietääkseni kaikissa islamilaisissakin maissa kiellettyä. Silti sitä toki harjoittavat vaikkain parhaat markkinat on kuitenkin täällä vapaassa lännessä.

Niemen kuvailemassa yhteisössä käsitykset eivät vaihdu kieltämällä kyseiset vaatteet vaan sellainen kielto saisi fundamentalistit vain tiukentamaan otettaan ja kielto olisi helppo perustella taviksillekin ulkopuolisen sortona.

Siinä suhteessa kaikki yhteisöt toimivat melkoisen samalla tavalla. Jos on muslimeilla pukukoodinsa niin yhtä tiukkoja löytyy körttimummoilta ja vaikkapa finanssimaailman pörssimeklareilta. Samaten kaduilla notkuvilta pissiksiltä löytyy ihan yhtä julmia sääntöjä niitä kohtaan jotka eivät noudata heidän sääntöjään. Mutta me valitsemme paheksuntamme ja pöyristelymme kohteet kovin valikoivasti.

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #106

Marko, logiikassasi on melkoinen ongelma. Nimittäin muslimeilla islamin oppien vastainen toiminta aiheuttaa helposti ongelmia henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin suhteen ja tällä voi painostaa ihmisiä vaikka pysymään musliminakin vastoin näiden ihmisten tahtoakin.

Jos hyväksyt painostamisen seurauksena saadun lopputuloksen, niin esim. kiduttaminen voidaan hyväksyä osaksi rikostutkintaa, jossa ihminen saadaan sanomaan sen mihin painostetaan. Jos hyväksyt painostamisen, niin ihmiskaupan uhrien asema heikentyy jos he peloissaan kertovat toimivansa vapaaehtoisesti, vaikka he tosiasiallisesti toimisivatkin painostuksen alaisena.

Burqakielto julkisilla paikoilla on heikossa asemassa olevien suojelua. Tämä on pienempi paha kuin se, että heikossa asemassa olevien perusoikeuksia ja ihmisoikeuksia rikotaan henkeen ja terveyteen liittyvän uhan seurauksena.

Muslimeilla ei ole muutoinkaan paljoa oikeuksia, sillä muslimimaailma on irtisanoutunut YK:n yleismaailmallisista ihmisoikeusjulistuksesta ja sen arvoista korvaten nämä sharia lakiin perustuvalla Kairon ihmisoikeusjulistuksen mukaisilla arvoilla. Suomessa meidän velvollisuus on huolehtia heikossa asemassa olevien perusoikeuksista ja näiden toteutumisesta.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Sebastiantynkkyset voisivat ottaa ihan oikeasti selvää esimerkiksi tilanteesta Iranissa, mutta siihen nämä eivät vaivaudu koska heidän agendansa on muualla.
Twitterissä on mm. SaloumehZ joka ei liene persu, ei silkkiperseidi (uusi mukamääritelmä) mutta on aktiivinen persialainen nainen.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Kiitos hyvästä ja asiallisesta kirjoituksesta. Minua on ihmetyttänyt toistuvasti se, että "maahanmuuttokriitikot" tuntuvat olevan huolissaan naisten oikeuksista, mutta samaan aikaan ei juuri minkäänlaista empatiaa musliminaisia kohtaan. Somalinaisia nimitellään "klitoriamputoiduiksi sosiaalikatastrofeiksi", huivia pitäviä naisia solvataan.

Toisinaan tuntuu, että "maahanmuuttokriitikot" haluaisivat sulkea musliminaiset muiden muslimien tavoin ulkopuolelle, islamilaisiin maihin. Sama tavoite on myös islamisteilla. Nämä ääriliikkeet siis tarvitsevat toisiaan.

Esa Niemi

Pauli, onko tuo olkiukon rakentamista, vai kuka tuollaista esittää?

Islamilainen maailma on irtisanoutunut YK:n yleismaailmallisista ihmisoikeusarvoista ja ihmisoikeusongelmien esiinottaminen on perusteltua, vaikka itse islam joutuisi kritiikin alle.

Mikäli muslimien ja musliminaisten tilanne paranee, niin silloin ihmisoikeusongelmien esiintuominen vähenee. Keskustelijoiden demonisointi kärkistäen ja maustaen keksityllä tapauksella, joka ei edes muutoinkaan edustaisi kuin yksittäistä tapausta ei ole peruste lopettaa keskustelua ihmisoikeuksista. Islamin ongelmat eivät katoa valkopesulla eikä ongelmien kiistämisellä, se syö vain sinun uskottavuutta koska islamiin liittyvät ihmisoikeusongelmat ovat tunnettuja ja dokumentoituja.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Kyllä, islamiin liittyy ihmisoikeusongelmia. En ole koskaan väittänytkään ettei näin olisi.

Meissä kahdessa on nähtävästi se ero, että minä en oleta jokaisen muslimin noudattavan kirjaimellisesti islamin niitä käskyjä, jotka meidän mielestämme ovat ongelmallisia. Minä puolustan sitä hyvää länsimaista järjestystä että jokainen on syytön kunnes toisin todistetaan. Toisin sanoen jokainen muslimi joka toimii täällä lain mukaan on samalla viivalla kantaväestön kanssa. Sinä nähtävästi olet sitä mieltä että muslimeja pitäisi kohdella jotenkin eri tavalla vaikka he eivät olisi syyllistyneet mihinkään rikolliseen?

Sulkemalla musliminaisilta ovet käytännössä toimitaan islamistien hyväksi. Jokaisen perhe-elämä on heidän oma asiansa niin kauan kuin rikoksiin ei syyllistytä.

Käyttäjän eiltanen kuva
Eero Iltanen

Poimitaanpa kadulta vaikka 20 ensimmäistä "säkkiin" pukeutunutta ja kysytään, mitä mieltä he asiasta ovat. Tämä olisi kovin mukavaa vaihtelua siihen, että joku muu kertoo mitä mieltä he ovat. Sinällään varsin outoa, kun pukeutuminenhan on jokaisen oma asia...

Irma Hirsjärvi

Tunnen säkkiin pukeutuneita, vilpoisaa on kuulemma ja rauhallista.

Esa Niemi

Tästä huolimatta Irma ei itse kulje säkitettynä eikä suurin osa maailman naisistakaan.

Käyttäjän HKorpilampi kuva
Hannu Korpilampi

"Olemme Suomessa saaneet jo pitkään tottua xenofobiseen vihanlietsontaan naisasian nimissä.
Inhottavinta on ollut seurata kuinka esim. Tapanilan raiskaustapausta käytettiin tämän agendan ajamiseen, täysin piittaamatta uhrista. Feministinä ja ihmisenä, jonka lähipiiristä löytyy raiskausuhreja tämän seuraaminen ei ollut helppoa."

Älä viitsi.

Ensimmäisen kohun tapauksesta nostaneet toimittajat olivat feministejä, jotka käyttivät joukkoraiskausta ja siitä tehtyjä omituisen lieviä lausuntoja (esim. naispuolisen rikostutkijan "joukossa tyhmyys tiivistyy" -kommentti iltalehden uutisessa) jälleen yhtenä esimerkkinä patriarkaalisesta valkoisten heteromiesten naisvihasta.

Kun tekijöiksi paljastuivat somalit, feministejä lakkasi kiinnostamasta koko asia. En ollut enää tarvetta vaatia naisille koskemattomuutta, tai kampanjoida raiskauksia vastaan. Ei ollut tarvetta järjestää mielenosoituksia tai vaatia hallitukselta toimia naisten suojelemiseksi. Alussa feministien joukossa kohua herättäneestä joukkoraiskauksesta tuli pikkujuttu, kun sitä ei voinutkaan käyttää ajamaan omaa agendaa valkoihoisia kapitalistisiä heteromiehiä vastaan.

Käyttäjän TeppoMesimki kuva
Teppo Mesimäki

Tässä sun bloggausessa on nyt vaan se vika, että tämäkään "kaikki on hyvin jankuttaminen" ei auta niitä tyttöjä/naisia jotka on pakotettu kääriytymään yhden hengen telttaan...
Täällä Ruotsissa nuoria tyttöjä on tipahellu parvekkeilta epäselvissä olosuhteissa ja Suomesta on hävinnyt somali tyttöjä... Eli joku voisi aatella, että ongelmia on, mutta ihmettelen miksei feministit ole huolissaan vaikka tämä mahdollinen ongelma koskettaa naisia.
Ps. Kannattatko itse uskonnonvapautta vaikka Islamin pyhä kirja Koraani sen kieltää? (en tiedä oletko muslimi, mutta jos olet, etkä uskalla vapaassa maassa kiistää Koraanin ihmisoikeuksia rikkovia kohtia voimme olettaa joidenkin naisten, myös elävän samanlaisessa kohtalossa vaikka Suomi tarjoaa heille vapauden).

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Tynkkysestä voi tulla persupuolueelle iso ongelma. Hänen jatkuvat julkisuustemppunsa eivät varmasti miellytä persujen varttuneempaa kenttäväkeä.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

julkisuustemppu = facebook-päivitys

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

http://2.bp.blogspot.com/-a3wBo_qqI60/VceLmSzK13I/...

Eikö Tynkkysen tyyli vastakohtaisesti herätä mitään mielikuvia?

Reino Jalas

"Sorrettu arabinainen, ei kaipaa Sebastian Tynkkysen apua.”

Pelkän otsikon perusteella voisi päätellä että sekä Suomessa että kotimaissaan asuvilla arabinaisten asiat ovat kaiken kaikkiaan täysin hyvällä mallilla.
Minkäänlaista ulkopuolista apua ei tosiaankaan tarvita. Kunniamurhat, hapolla kasvojen tuhoamiset ym. ovat kuitenkin hyväksyttyjä ja kulttuurin mukaisia, oikeutettuja rangaistuksia jne.

---
Muu suomalainen naisväestö sen sijaaan valittelee tämän tästä että he ovat alistettuja ja paljon heikommassa asemassa.
Suomalaisnaiset eivät saa haluamiaan johtovirkoja eikä pörssiyhtiöiden toimitusjohtajuuksia. Kuulemma heille ei makseta samoista töistä edes samaa palkkaakaan kuin miehille.

Tässä mielessä arabiväestön naisten asema vaikuttaa olevan huomattavasti paremmassa tilanteessa kuin kotoperäisten naistemme asema.
Näyttäisi melkeinpä siltä että tuolta, noista maista kannattaisi ottaa oppia suomalaistenkin miesten. Jotta meilläkin naisten asema alkaisi lopultakin, edes pikku hiljaa parantua.

Tarja Parkkila

Näin varmasti on, että naisia käytetään, mutta miten olisit suhtautunut jos Tynkkynen olisikin ollut joku vasemmistoliittolainen ?

Käyttäjän Hanna-MarillaZidan kuva
Hanna-Marilla Zidan

Mikäli joku vasemmistoliittolainen olisi tälläistä kirjoittanut, hän saanut minulta Tynkkystä tylymmän vastauksen.

Käyttäjän lkarppi kuva
Lauri Karppi

Aika villi logiikka. Sebastian huolestuu kun näkee naisten alistamisen symboolin, säkkiin puetun naisen -> Sebastian käyttää naista vain omiin tarkoitusperiinsä!!

Poliitikon kuuluukin keskustella yhteiskuntamme ilmiöistä. Jos muslimit alistavat naisia, miksei siitä saa puhua? Tai ei ainakaan Sebastian?

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

Juupas-eipäs -väittelyn sijasta tämä kirjoitus toimisi erinomaisena pohjana laajemmallekin yhteiskunta-/yhteiskuntapoliittisille keskustelulle aiheesta.

Suomen virallinen linja maahanmuuttajien suhteen on integraatio ja siinä ei määritellä - ymmärrettävästi - pukeutumista. Integraatiossa maahanmuuttajien siis odotetaan menevän kouluun ja töihin sekä oppimaan kieli osallistuakseen normaalisti yhteiskunnan toimintaan aivan niin kuin suomalaistenkin, mutta säilyttäen halutessaan samalla myös oma kielensä ja kulttuurinsa.

Pukeutumisen olennaisuudesta. Kaapu/burkha viestii tehokkaasti halusta olla erillään muista, halusta kapseloitua omaan erillisyyteen. Naisten kasvot peitetään niissä yhteiskunnissa, joissa naisten ei halutakaan kommunikoivan kodin ulkopuolella - yhteiskunnasta riippumatta viesti on täysin sama, ts. integroitutumis ajatuksen sekä linjan vastakohta.

lue myös:
http://timovaittinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1420...

Heli Hämäläinen

Uskomaton seksistisen yhteiskunnan puolestapuhuminen. Itse olen kasvanut puolestani valistusfilosofian mukaisessa yhteiskunnassa enkä tunne vetoa kollektiiviseen ja uskonnollisesti tabuohjattuun yhteiskuntaan enkä kaipaa mitää Patria Potestas -tyyppisiä isän oikeuksia huolehtia perheen kunniasta.

Uskonnollisessa ympäristössä kun voi menettää henkensä kun nousee sitä vastaan esim. olemalla homo tai transihminen. Naisia ilmeisesti suvaitaan kaavutettuina.

http://helihamalainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/441...

Heli Hämäläinen

Uskomaton seksistisen yhteiskunnan puolestapuhuminen. Itse olen kasvanut puolestani valistusfilosofian mukaisessa yhteiskunnassa enkä tunne vetoa kollektiiviseen ja uskonnollisesti tabuohjattuun yhteiskuntaan enkä kaipaa mitää Patria Potestas -tyyppisiä isän oikeuksia huolehtia perheen kunniasta.

Uskonnollisessa ympäristössä kun voi menettää henkensä kun nousee sitä vastaan esim. olemalla homo tai transihminen. Naisia ilmeisesti suvaitaan kaavutettuina.

http://helihamalainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/441...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Tunnetko itsesi, tai kanssasisaresi sorretuiksi Suomessa tai muualla?

Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

On tietysti aivan normaalia, että ihminen ei tiedä tai ymmärrä jotakin asia ja ollaan erimieltä. On hienoa em. tilanteessa kanssakeskustelijoilta löytyy sitä paljon puhuttua suvaitsevaisuutta tai jopa armollisuutta "väärässä olijaa" kohtaan, sillä erehtyminen on inhimillistä - kuten sanotaan. Sen sijaan kun näkee sitä, että ymmärretään tahallaan väärin tai kieltäydytään kuuntelemasta kun tiedetään mitä toinen yrittää sanoa tai jopa levitetään valheita toisen sanomasta, ollaan varsin väkivaltaisella tiellä.

Naisten oikeudet ovat universaaleja, eivät kulttuurisidonnaisia. Iranissa naiset eivät kamppaile länsimaisille naisille kuuluvista oikeuksista, vaan oikeuksista joihen ihminen on oikeutettu syntyessään maantieteelliseen paikkaan maapallolla.

Vastustaessaan monikulttuurisuutta perussuomalaiset vastustavat kulttuurirelativismiä ei etnistä ruoka-, pukeutumis- taidekulttuuria, vaan juuri mm. naisten oikeuksien polkemista monikulttuurisuuden - kulttuurirelativismin - nimissä.

Tämä olisi kaikkien keskustelijoiden hyvä ymmärtää, oli muuten asiasta sitten mitä mieltä tahansa.

Jari Leino

Mitä olisi tapahtunut, jos Tynkkynen olisi mennyt kysymään naiselta, miksi hän pukeutuu burkhaan?

Minä pidän todennäköisenä, että nainen ei olisi ymmärtänyt kysymystä, koska hän ei osaa suomea eikä englantia.

Lisäksi hänen uskontonsa/kulttuurinsa kieltää häntä keskustelemasta vieraiden miesten kanssa.

Siinä epätodennäköisessä tapauksessa, että ko. nainen on seurannut suomalaista viihdettä tai politiikkaa riittävästi tunnistaakseen Tynkkysen, hänellä olisi ollut edessään melkoinen dilemma, koska hänen uskontonsa mukaan Tynkkynen on saastainen homo, joka pitää tappaa.

Mikäli nainen olisi ymmärtänyt kysymyksen, hän olisi kyennyt vastaamaan siihen rehellisesti vain mikäli hän aidosti ymmärtää, että länsimaisissa kulttuureissa naisilla on vapaus pukeutua haluamallaan tavalla.

Ainoa keino ristiriitojen välttämiseen on se, että ne, jotka haluavat elää suomalaista elämää elävät Suomessa, ja ne, jotka haluavat elää arabikulttuurin/islamin mukaista elämää elävät arabi/muslimimaissa.

Irma Hirsjärvi

Eri puolelta Suomea kuuluu naurua. Onko parempaa todistusta siitä että ennakkoluulosiimmat eivät koskaan ole olleet edes niin lähellä mamuja että tietäisivät heidän kielitaidostaan - saati sitten elämästään.

Tule meille tänne kahville, puhutaan ihan suomen kielellä ja saat olla ihan niin homo kuin haluat. Ei se näytä pelottavan. Eikä ole pelottanut minun pukeutumiseni - tai kenenkään suomalaisen vermeet.

Onneksi ei ollut kahvia suussa kun tuon luin...

Jari Leino

En uskaltaisi tulla sinun luoksesi kahville, koska sinä kuitenkin taas värväisit sen saman, useista rikoksista tuomitun Jyväskylän punakaartilaisen turvamieheksesi, joka oli siellä kirjaston ovellakin pamputtamassa väärinajattelijoita.

Musliminaismaahanmuuttajien kielitaidon suhteen olen Helsingin Sanomien ja YLEn tiedon varassa; minulle on toistuvasti kerrottu, miten vaikeaa heidän on oppia suomea kotia ja lapsia hoitaessaan.

Islamin suhtautumisessa homoseksuaalisuuteen olen imaamien antaman tiedon varassa.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Merkillistä. Minulla ei ole koskaan noussut ongelmaksi puhutella musliminaista. Hymy ja ystävällinen mitäkuuluu sieltä tulee helpommin kuin Tampereen likalta takuulla.
Ja 100% puhuttelemistani niqabia käyttävistä naisista haastaa hyvää englantia, arvaisin myös että klassinen arabia on hallussa, äidinkielen lisäksi. Otantani on toki pieni, mutta se päihittää mennen tullen Jari Leinon kokemukset ja uskallukset, rohkenen sanoa.
Burkhaa en ole nähnyt kuin kuvissa, mutta eipä tuota tunnista S. Tynkkynenkään, joten ainakin tasoissa ollaan sillä rintamalla.
Muuten, lapsuuden körttikokemukseni, niistä huiveista ja ilottomista vaatteista, eivät ole mieltäni vielä tähän päivään taikka ikään tulleena järisyttäneet. Ei edes Elias Simojoen haamu.
Ainoa kerta kun olen naisten pukeutumisen takia järkyttynyt tapahtui Kööpenhaminassa elokuun lopulla v. 1970. Olin matkalla Englannista kotimaahan neuvostoliittolaisella matkustajalaivalla (5 nigerialaista hyttikavereina) kun tuli päiväkäynti Tanskaan, pääkaupunkiin. Siellä olivat tytöt innostuneet kulkemaan t-paidoissa ilman rintaliivejä ja niitä järkytyksiä oli muutaman tunnin aikana paljon. Kaiken kukkuraksi tuli satamassa kohdalle Pieni merenneito, aivan ilkosillaan, kivellä istumassa. Otin kuvan, tietysti. Mustavalkoisena.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

No huivilla peitetään pää, eikä kasvoja. Hymy jää kyllä tämän naisen kohdalla näkemättä.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan Vastaus kommenttiin #89

Niqab on niin jukolauta harvinainen värkki meidän puolessa että siitä ei kannattaisi numeroa tehdä. Aikuisten ihmisten. Ja olen minä saanut kauniin hymyn niqabin käyttäjältäkin. Siinä värkissä on nappi ja napinläpi minkä tautta kankaan saa syrjään, nääs. Ei sitä joka tilanteessa pidetä.

Käyttäjän teuvomoisa kuva
Teuvo Moisa

"En usko naisten kohtaaman väkivallan Lähi-idässä selittyvän sen enempää islamin uskolla kuin Suomen perheväkivaltatilastojen kristinuskolla." Erittäin todellisuudesta vieraantunut näkemys. Jokainen vähänkään uutisia seuraava tietää, että esimerkiksi ISIS orjuuttaa ja raiskaa naisia. Eikö siinäkään muka uskonnolla ole mitään osuutta, kun Saudi-Arabian Jeddan kaupungin oikeus tuomitsi joukkoraiskatun 23-vuotiaan, lasta odottavan naimattoman naisen sataan raipaniskuun ja vuodeksi vankilaan.

Käyttäjän HannuValjakka kuva
Hannu Valjakka

Tosiaankin älä julkaise..tämä on keskustelupalsta,ei pelkästään asian tai aatteen julistuspaikka,vedit itse maton altasi vaikka oikeassa olitkin.

Käyttäjän PanuRaatikainen kuva
Panu Raatikainen

Harvoin näkee näin 6-0 kommenttia!
Aivan erinomaisesti laitettu!

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Ruotsissa feminismi on hyvin suosittua. Mutta miksi? Ehkä samasta syystä, kuin Sebastian Tynkkynen julistautuu feministiksi. Finismi tarjoaa ruotsalaisille piiloitetun keinon jakaa ihmiset "meihin", tasa-arvoisiin ruotsalaisiin ja naisia alistaviin maahanmuuttajiin?

Juha Rintala

Iranissa niqaabia (tai burqaa) ei juurikaan pidetä. Se, mitä naiset tekevät Iranissa vastustaessaan huivia, ei pidä vetää yhtäläisyysmerkkejä että muissakin Islamin maissa suhtautuminen huiviin ja esim. niqaabiin olisi samanlaista kuin iranilaisilla naisilla.

Esim. Farrellin vuoden 1994 tutkimuksen mukaan muslimimaissa pikemminkin vastustetaan huivien kieltämistä kuin niiden poistamista.

Irma Hirsjärvi

Kiitos osuvasta kommentista! Vuosien aikana olen kysellyt suhteellisen systemaattisesti näiltä "naistensortokriitikoilta" mitä he ovat käytännössä tehneet naisiin kohdistuvan väkivallan vastustamiseksi tai naisten oikeuksien puolustamiseksi. Kertaakaan en ole saanut vastausta.

Mauri Skön

Hanna-Marilla Zidan, halveksin jokaista, joka hyväksyy naisten ja lapsien ihmisoikeuksien polkemisen uskonnon varjolla. Oletko samaa/eri mieltä?

Käyttäjän Hanna-MarillaZidan kuva
Hanna-Marilla Zidan

Ihmisoikeuksien polkeminen poliittisista, etnisistä, uskonnollisista tai mistä tahansa muusta vastaavasta syystä on aina väärin.

Käyttäjän juhanikahelin kuva
Juhani Kahelin

Tämä on hyvin kaunis kirjoitus. Olisipa Suomessa enemmän tällaisia kirjoittajia. Suomessa ei ole myönteisen, herkän, kauniin keskustelun ilmapiiriä. Täällä rehottaa tynkkysmania ja muu senkaltainen.

Kiitos Hanna-Marilla että toit vastapainoa.

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Sebastian yrittää nyt ylikansallisesti vakuuttaa, että osaa ja oli oikea valinta. Mutta ehkä tahti ja tavat ovat liian nopean ulostulon tapaisia. En oikein osaa vielä sanoa, kuinka hänen käy, mutta joskus sitten näen mitä tämä ketju Halla-aho, Immonen, Putkonen ja hän saivat aikaan Suomen politiikassa. Tynkkynen on nyt esillä, selvillä on myös se, että hän on äärilaidan miehiä. Puolue taas joutuu luopumaan yksi asia kerrallaan agendasta, eivätkä nämä uudet pienet, suuret miehet saa välttämättä toivottua tulosta aikaan. Omia etujaan ajaa aina jokainen, jollain prosenteilla myös nämä neljä arvoitusta. Osaaminen kasvaa, rasvaa siis koneeseen, mutta liian liukkaalla ei voi kuin kaatua. Tynkkysen kone töksähtelee jo, mutta ehkä Halla-aho osaa neuvoa.

Käyttäjän AnttiJuhaniKasvio kuva
Antti Kasvio

Kiitos aiheellisesta puheenvuorostasi!

Tietenkin voisi kysyä ketä kiinnostaa, mitä joku Tynkkynen ajattelee tai on ajattelematta burkhista. Voihan miekkonen häipyä näköetäisyyden ulkopuolelle jos asia häntä häiritsee.

Mutta vakavammin sanottuna: viime päivien tapahtumiin kuuluvat Tynkkysen ulostulon ohella muun muassa Faces-festivaalin opasteiden tuhoaminen, älyvapaa raivoaminen prinssi Jusufin kuvasta ja uusnatsien tienvarsilakanat Pirkanmaalla.

Äärioikeistolla on siis uho päällä ja se jatkuu niin kauan kun herrat Sipilä, Stubb ja Soini yrittävät hammasta purren vakuuttaa koko hallitusrintaman - siis Immosineen, Tynkkysineen ja Halla-ahoineen - olevan yhtä mieltä monikulttuurisuudesta. Tilanteen vallitessa kaiken maailman kahjot kokevat olevansa ikäänkuin valtiovallan erityisessä suojeluksessa.

Immosen tapauksen katsotaan tulleen kuitatuksi perussuomalaisten eduskuntaryhmän luvattua käsitellä asian. Tässä ilmapiirissä pelkään kuitenkin kyseisen edustajan saavan selkänsä kipeäksi kollegojen taputteluista samalla kun suoraselkäisimmin toiminut ryhmäläinen saa haukut oman pesän likaamisesta. Toki toivon, että ryhmä pystyisi toimimaan viisaammin.

Parhaiten tilanne rauhoittuisi, jos puheenjohtajakolmikko ryhdistäytyisi ja osoittaisi selvästi, missä hallitusrintaman oikea raja kulkee. Näin toimien he tekisivät ison palveluksen suomalaiselle yhteiskunnalle ja erityisesti niille meistä, jotka nyt joutuvat pelkäämään yksin liikkuessaan.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Nyt sitten pöyristytään Hanna-Marillan asetuksista.
Voi kauheaa!

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Ehkä osaan huonosti suomenkieltä, mutta en ymmärtänyt pätkääkään tästä vuodatuksesta. Kun olen nähnyt Suomessa burkhaan pukeutuneen naisen (tai miehen?), olenko nähnyt näkyjä? Miksi burkhaa käytetään Suomessa? Onko se tasa-arvoa vai ei?

Sanot: "Tunnen Suomen tasa-arvo-ongelmat erittäin hyvin." Voisitko vähän avata, mitä ne ovat?

Olenko ainoa, joka ei ymmärtänyt, mitä bloggaaja sanoo?

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Suomenkielestä en tiedä, mutta suomen kieltä ehkä osaat huonosti.

"Miksi burkhaa käytetään Suomessa? Onko se tasa-arvoa vai ei?" Juuri tällä yleistystasolla kysymys on omituinen. Miksi Suomessa käytetään lippalakkia? Onko se tasa-arvoa vai ei?

Hittoako se kenellekään kuuluu, jos joku haluaa käyttää huivia? Pakottamista ja kiristystä vastaan lakeja kyllä on olemassa.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Miten tämä nainen tai hänenlaillaan pukeutuneet naiset sopeutuvat suomalaiseen yhteiskuntaan? Se, että nainen pukeutuu näin, omasta tai muiden tahdosta, estää häntä osallistumasta tasavertaisena. Miten hän työllistyy? Mitä työtä hän asussaan pystyy tekemään? Asu kertoo jo sen, että älkää tulko lähelle. Näin minä näen asian.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Jäin miettimään onkohan vika siinä vaatteesa vai sinun näkemyksessäsi? Jos meidän yhteiskuntaan voi sopeutua vain pitämällä tiettyjä vaatteita,niin ei se ihme,että niin moni suomalainenkin tuntee olonsa sopeutumattomaksi,koska vaikea sitä on sopeutua sairaaseen yhteiskuntaan...näin suoraan sanottuna.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Missä ammatissa voi toimia kasvot peitettynä? Kerroppa mulle!

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #52

No vaikka roskakuskina,hitsarina,siivoojana,kirvesmiehenä,putkimiehenä... montako tarvitset?

Se,että toimii ammatissa onkin kaikki kaikessa?

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #54

Voi kuule kun ei onnistu missään noissa ammateissa toimiminen nämä vaatteet päällä!

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino Vastaus kommenttiin #56

En tiä kuinka monta kilometriä olet elämässäsi sulattanut saumaa hitsaamalla,mutta kyllä siinä naama on peitetty.

Vähän luulen,että sinulla on ennakkoluuloja melko rankasti ja vähemmän tietoa. Osaatko kertoa,mitä merkitystä esim. roskakuskilla on onko naama peitetty vai ei?

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara Vastaus kommenttiin #57

Suomessa on mm työturvallisuussäädökset, joiden mukaan työvaatteet on tietyissä ammateissa pakolliset. Itse työskentelen sairaalassa ja tämä pukeutuminen on mahdoton yhtälö sinne. Tiedän kyllä, et hitsarilla on suojakypärä, mutta tuskin sinne burkha tai mikä hää nyt oli päällä töihin mennään. Myös roskakuskeilla on työhaalarit ym varusteet. Pointtini oli, että tämä vaate rajoittaa naisen oikeutta toimia yhteiskunnassa tasavertaisesti miehien kanssa. Et voi naamioituneena työskennellä esim poliisina, opettajana jne

Taisto Merilä Vastaus kommenttiin #64

Josko voisi täsmentää työvarusteiden turvallisuuskysymystä: Esim. herkästi syttyvistä materiaaleista valmistetut, tai näkökykyä, tai liikkumista haittaavat asusteet eivät sovellu kaikkiin töihin.

Jos nyt sitten on välttämättä käytettävä vaikkapa burkhaa, kaapua tai edes huivia, niin nämä seikat tulee ottaa huomioon.

Suojalasit, -kypärät tai muut työvarusteet ovat eri asioita kuin kulttuurilliset pukeutumissäädökset.

Kannattaa kokeilla ensin kotona, ennen kuin rupeaa saivartelemaan - jos haluaa burkha päällä ajaa rekkaa, niin kannattaa miettiä kahdesti.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #56

Johan nyt on kumma!

Jokaisessa ammatissa käytetään niitä työvaatteita, joiden käyttöä kyseinen ammatti edellyttää. Aivan siitä riippumatta minkälaista pukeutumiskoodia kyseinen henkilö omassa arjessaan haluaa käyttää. Siihen haluun vaikuttaa sitten mm. kulttuuritausta y.m.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen Vastaus kommenttiin #61

Näinhän se menee. Burkha päällä siviilissä ja lyhyt hame tarjoilijan työasuun kuuluvana töissä. Näinhän se ihan varmaan menee...

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Minua kiinnnostaa kovasti nyt nuoren naisihmisemme meriselitysosio...

http://petrihirvimki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2001...

Käyttäjän JuhaniKleemola kuva
Juhani Kleemola

Uskoisin että blogin kirjoittaja tietää, että musliminaiselle ei ole soveliasta että vieras mies tulee hänen kanssaan keskustelemaan. Siksi pidän bloggaajan vaatimuksia Tynkkyselle mennä juttelemaan burkhaan pukeutuneelle musliminaiselle outona.

Nyt kun länsimaissa ollaan, on hyvä että musliminaisille tuodaan heidän lailliset oikeudet esiin. Siihen kuuluu laajat henkilökohtaiset vapaudet ilman miesten tai uskonnon asettamia pakkoja. Näin länsimaissa toimitaan ja lainsäädäntömme tukee sitä.

Itselläni on kokemuksia työskentelemisestä muslimimaassa. Maa ei ollut konservatiivisin, mutta naisten oli pidettävä hiukset peittävää huivia. Mikäli työyhteisössä nainen jätti huivin pois, tai piti sitä huonosti päässään, työyhteisön muslimimiehet antoivat välittömästi negatiivista, henkilöön menevää palautetta.

Pitää nyt ymmärtää että käytännössä burkhat ja niqabit ovat naisten alistamisen välineitä. Tietysti joku voi sanoa että kyse on vapaaehtoisuudesta. Minusta tällainen vapaaehtoisuus on outoa, mikäli "väärästä vapaaehtoisesta pukeutumisesta" seuraa miesten henkistä tai jopa fyysistä väkivaltaa.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Oletko muuten tietoinen,että Suomessakin vapaaehtoisuus on outoa..seuraa henkistä väkivaltaa tai fyysistäkin jopa,jos ei tee miten on totuttu tekemään.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

" Huonolaatuisen keskustelun" takaa blogistin piiloutuminen ylimielisen mykkyyden burkhaan.

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Ei niin hirveästi ole vielä irronnut... ja eiköhän tämä "keskustelu" ole pelkkä paikko pakon edessä. Ei kovin vakuuttava esitys.

Nukkuu muutaman yön ja jättää kokonaan Vasemmistoliiton puoluetoimiston pois niin voisi tulla paljon parempi lopputulema.

http://petrihirvimki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2001...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Ymmärrettävää ensikertalaisen menettelyä meidän harmaiden naakkojen joukossa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Hienosti kirjoitettu! Ketään ei kiinnosta, pukeutuiko kuvan nainen burkhaan vapaaehtoisesti. Tynkkynen ei arabimaassa olisi voinut mennä naiselta kysymään pukeutumisestaan, mutta kyllä Suomessa siirtolaista, naistakin saa puhutella.

Pukeutumisen omaehtoisuus on kuitenkin sivuseikka: naisen oikeudet eivät Tynnkystä kiinnosta, ei Lähi-Idässä eikä varmaan Suomessakaan. Asiat etenevät hitaasti. Kun siirtolainen kotoutuu, hän integroituu yhteiskuntaan ja hyväksyy uudet yhteiskuntanormit.

Suurin este kotoutumiselle olemme me suomalaiset, jotka leimaamme siirtolaisia tietynlaisiksi joidenkin perusoletuksien varassa. Me olemme varautuneita, pahimmillaan epäluuloisia ja jopa vihamielisiäkin. Ikäviä ovat myös nämä sebastiantynkkyset ja tombackalenit, jotka käyttävät siirtolaisina Suomeen muuttaneita leimaavasti, osoittaen "maahanmuuttopolitiikan epäkohdista". Nämä epäluulot ruokkivat itseään ja kärjistävät tilannetta. Siirtolaisilta evätää mahdollisuus integroitua ja kotoutua.

Jari Leino

Toivoisin todella, että sinä, Kai Niemeläinen, lakkaisit leimaamasta siirtolaisia ja olemasta varautunut, pahimmillaan epäluuloinen ja jopa vihamielinen.

Sinä olet suurin este kotoutumiselle.

Puhumattakaan siitä, että sinä aiheutit sen, että viattomat maahanmuuttajat joutuivat fyysisesti ojentamaan räyhääviä suomalaisia rasistinuoria Alppipuistossa. Etkö tunne vastuutasi?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Kysyn vaan , mistä mahtaa blogistin mielestä johtua hänen mainitsemansa naisiin kohdistuva väkivalta Lähi-idässä, ei kai vaan kristinuskosta ?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minä yritän, Jari Leino, minä yritän.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

En millään usko, että tuohon kaapuun kukaan haluaa vapaehtosesti pukeutua.
Selitelkhöt kuka mitä hyvänsä.

Hyväksyn kyllä kaikkien pukeutumisen siihen asuun mikä tuntuu tai näyttää hyvälle.
Onhan meillä itselläkin "tuulipuku", mukava vaikkei niin tyylikäs.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Uskosi ei ole tiedon väärtti.

Miten voit uskoa, että kukaan nainen haluaisi pukeutua piikkikorkokenkiin jäisellä mukulakivikadulla? Kuitenkin Euroopan mäkisissä kaupungeissa, mm. Sveitsissä, sattuu talviaikaan suunnattoman paljon naisten nilkkamurtumia juuri tuosta syystä johtuen. Ei heitä kukaan pakota moiseen pukeutumiskoodiin.

Käyttäjän TapaniPollari kuva
Tapani Pollari

Ei pakota, ei.
Ihminen on kuitenki ihan luonnostaan sellainen että haluaa näyttää hyvältä muiden silmissä,, emme me tukkaa kammattais jos näin ei olis.

Minusta nuo kaavut ei ole edes millään lailla naiseuden asialla.

Onhan meilläkin historiassa kaikennäköisiä juttuja naisille, kuten "nutturat" hiuksissa.
Mutta onneks näistä "pakotteista" naisemme on vapautettu.

Romaneilla ne hameet, ja nyt saavat olla vaikka farkuissa.

Minusta nämä kaavut ajaa asiaa takaisinpäin eikä kehitystä vapaampaan.

Niinkuin sanoin, että mulle on ihan sama mihin kukin pukeutuu,, kunhan se on sata varmasti vapaehtoista ja pukeutujalle miellyttävää..

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Kuikka eikä kukaan pakottanut viimevuosisadan alkupuolella maassamme naisiamme käyttämään edes alushousuja burhasta puhumattakaan.

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

"Vaatteet on mun aatteet", lauloi aikanaan Maukka Perusjätkä. Sitten tulivat Dingo, Yö ja Hanoi Rocks meikkeineen, toisia ja punk-rockia unohtamatta. Ei yhdet rääsyt päällä voi olla liian vakava asia, antaa naisenkin pukeutua tavallaan, kun mieskin joskus meikkaa. Tämä ei nyt vain oikein suju, kun jotkut pitävät päällään risaisia farkkujakin. Se tuli muotiin jo 70- luvulla, eikä se ollut köyhyyden merkki. Nyt Tynkkynen lyö itse yli, kun ei kerran edes haastatellut naista, kysynyt kuinka usein sorretaan, jos sorretaan ollenkaan. Olen nähnyt suomalaisen miehen pieksämiä suomalaisia naisia. Vastaavasti totta, somalialainen tyttö. kaunis, muutti suurempaan kaupunkiin. Hän ei halunnut, että somaliyhteisö valvoo hänen pukeutumistaan. https://www.youtube.com/watch?v=3qP1H86vsEo

Elo Kemppainen

Tämä Tellus on yhteinen...

Berliini - Beirut - Bagdad - Helsinki - Hanoi - Havanna...

Miten itkevät lapset maailman rannoilla - miten kirkuvat suvaitsevaiset ohimoni läpi - miten savuaa ihmisyys kaatopaikkojen yllä - suvaitse - suvaitse - suvaitse...

Kasvisruoka kunniaan - ihminen voi vielä pelastua...

Rajoittamaton sananvapaus ja kaikesta vapaa pukeutumiskoodi vallitsevaksi...

Impivaaralainen kulttuuri paljastaa ja pesee ahdasmielisen asenteellisuuden...

Onko näköpiirissä - nyt tai tulevassa - sellainen suvaitsevaisuuden puuska, että tulisimme näkemään hyväksyntää niin puolin kuin toisinkin ja vähitellen noustaisiin poteroista, keskustelemaan oikeasti...'se on viisautta'...

Elo Kemppainen

Ihmettelen vallan kauhiast', miten ja missä voi suomalainen mies sortaa arabinaista...?...

Elias Määttänen

As-salaamu alaikum,

Burkhaan pukeutunut nainen on vapaa, eheä, terve ja täydellinen ihminen. Turvassa, suojassa, rauhassa. Vältyy kaikelta vaaralta, miesten katseilta ja raiskauksilta.

Burkha on myös huvin käytännöllinen asuste aivan arkenakin. Esim. kesällä metsätöissä ja marjassa se suojaa hirvikärpäsiltä ja itikoilta, kuumana kesäpäivänä viilentää ja suojaa liialta d-vitamiinin saannnilta, talvella pakkaselta. Viime talvena mieltäni lämmitti erityisesti, kun noin 15 asteen pakkasella hiihtolenkillä tuli vastaani iloisesti tervehtien kaksi burkhaan pukeutunutta nuorta naista perinteistä tyyliä hiihtäen.

Naiset burkha päällä tuovat pelastuksen, vapautuksen, rauhan ja suvaitsevaisuuden päälle maan. Heitä ei enää pysäytä mikään, he nousevat kuin fenix tuhkasta, nostavat nyrkin ilmaan ja taistelevat naisten oikeuksien puolesta. Vaikka käännyttäisimme seitsemän kertaa seitsemän heidät pois, he tulevat ja valloittavat lopulta koko maailman, ja lopulta kaikki me olemme he.

Se on unelma, kuin taivas, vapaa maailma, monikulturalismia.

Jari Leino

Minun mielestäni järkevä keskustelu integraatiosta ei ole mahdollista, koska tietyt maahanmuuttajaryhmät eivät ole tulleet tänne sopeutuakseen vaan valloittaakseen.

Burkha (tai millä nimellä te tuota säkkiä kutsutte) on minulle islamin ylivallan symboli, naisten alistamisen ja alistumisen symboli. Sairaan, kieroutuneen ja valloitushaluisen uskonnon/aatteen symboli. ISIS.

Jos joku on valmis hyväksymään naisten säkittämisen, hän on varmaankin valmis hyväksymään myös muut islamiin ja kehitysmaakulttuureihin kuuluvat naisten ja lasten alistamisen ja pahoinpitelyn muodot, kuten lasten sukuelinten silpomisen.

Toistan aiemmin sanomani: ainoa tie rauhaan on se, että ne, jotka haluavat elää suomalaista elämää elävät Suomessa, ja ne, jotka haluavat elää islamilaista elämää elävät muslimimaissa.

Minä en halua Suomen muuttuvan muslimimaaksi.

Käyttäjän VillePaavolainen kuva
Ville Paavolainen

Se mitä Tynkkynen teki tai miten toimi ja selitteli voi olla hyvinkin kyseenalaista, en siihen ala kommentoimaan. Mutta hyvät ihmiset liberaleine kaiken suvaitsevuuksinenne ja vapauksinenne, palatkaa maan pinnalle. Kyllä käyttäytymiselle ja ulkoiselle olemuksellekin yhteiskunta antaa, voi antaa ja joskus pitää antaa jonkinlaiset normit. Ilman yhteiskunnan omia yhtenäisnormeja yhteiskunta lopulta romahtaa. Ei siellä kaduilla saa alastikaan liikkua, vaikka olisi kuinka vannoutunut nudisti. Hiljalleen muslimiväestön lisääntyessä (ja segregaation myös) useissa maissa kasvot peittävät naamiot on jo kielletty. Ehkä muilla mailla on enemmän kokemusta ja näkemystä asiaan...

Käyttäjän salkku1950 kuva
Ville Salonen

Kovin on päätöntä ollut tämä keskustelu aiheesta.
Kävin katsomassa tynkkysen facebookkiin lisäämää kuvaa. Ihmetys on kovin suuri, kun huomasin hyvän monen väittävän, että tämä kaapuun pukeutuminen on täysin vapaaehtoista.
Jatkossa voimme siis sanoa ja väittää, että kaikki naisiin kohdistuva tasa-arvo ongelmat ovatkin humpuukia ja esim naisen huono asema työmarkkinoilla on potaskaa, koska naiset ovat vapaaehtoisesti huonommassa asemassa työmarkkinoilla.
Hassua oli myös huomata, että niin kovin moni käännytetty uusmuslimi nainen oli kovinkin ylpeä kantaessaan tuota kaapua.
Itselläni on kokemusta yhdestä kääntyneestä suomalaista naisesta, joka muslimin kanssa naimissa ollessaan käytti kaapua, mutta kun ero tuli niin kaapu lensi roskakoriin.

markku palonen

EI kaapuun pukeutuminen lisää tasa-arvoa,mutta mahdollisuuden naamioitua ja väistää turvakameroiden kuva.

Lainaus kirjasta Ajatollahin ajatuksia.
"
Naisen on kätkettävä ruumiinsa ja hiuksensa miesten katseilta..On hyvin suositeltavaa kätkeä ne myös alaikäisiltä pojilta josepäilee heidän katseensa himokkuutta.

Juutalaisnaisen tai kristityn naisen kasvojen ja käsien katseleminen,jollei siihen sisälly nautinnon ajatteleminen ja jollei kiusaukseen lankeaminenpelota ,on sallittua."

Imaami Ajattollah Khomeinin ranskankielisestä teoksesta.

Hannu Mäki

Tynkkysen puheista ei kannata paljon perustaa. Huomion hakua asian vierestä. Ongelma ei ole Islamin-uskonto vaan Islamismi, joka aiheuttaa paljon ongemia maailmanlaajuisesti.

Ymmärrän hyvin, että vihreä / vasemmistolainen haluaa vastata Tynkkysen näkemyksiin. Mutta en voi ymmärtää, miksi kukaan heistä puolustaisi Islamismia. Haluaisinkin kuulla Hanna-Marillan mielipiteen asiasta? Varsinkin feministille sen luulisi olevan vihollinen numero yksi.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Mikä se islamin ja islamismin välinen todellinen ero oikein on? Minun ymmärtääkseni islamismin mukaan islamia pitää levittää ja ihmisten elää islamin mukaisesti. Ei noita oikein voi toisistaan erottaa.

Jos ihminen elää islamin mukaisesti hän on myös islamisti. Vai löytyykö oikeasti jostain uskovia muslimeita, jotka eivät halua, että islam leviää ja ihmiset eläisivät islamin mukaisesti?

Käyttäjän BodilRosengren kuva
Bodil Rosengren

Suurin osa muslimeista viis veisaa islamin leviämisestä ja pyrkii ainoastaan siihen että itse elää uskonnon mukaista elämää (tai edes sinnepäin).

Islamismi on poliittinen liike jonka kulmakivi on lännen vastustaminen.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen Vastaus kommenttiin #103

Miten ihmeessä he elävät uskontonsa mukaista elämää, jos eivät samalla toivo islamin leviämistä kaikkialle, kuten islam edellyttää?

Uskova muslimi ei toivo uskonsa mukaista yhteiskuntaa?

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #103

Bodil:
"Suurin osa muslimeista viis veisaa islamin leviämisestä ja pyrkii ainoastaan siihen että itse elää uskonnon mukaista elämää (tai edes sinnepäin).

Islamismi on poliittinen liike jonka kulmakivi on lännen vastustaminen."

Suurin osa muslimeista haluaisi eroon koko islamista jos se vain olisi mahdollista eikä siitä aiheutuisi henkeen kohdistuvaa uhkaa kuten islam määrää sellaisesta kuoleman.

Ismit ovat ideologiaa ja islamismi on mitä tahansa islamisaation prosessia, joka pyrkii korvaamaan paikalliset arvot ja säännöt islamilaisilla.

Islam + ism on profeetta Muhammedin osoittama esimerkki miten islamia levitetään joko väkivaltaisesti tai rauhanomaisesti kolonisaatiolla uusien alueiden islamisoimiseksi.

Islamismi on islamin poliittinen osio, jota ei voi erottaa muusta islamista eikä disinformaatiosi johda mihinkään kuin uskottavuutesi nakertumiseen.

Hannu Mäki

Jari, ei islam tee ihmisestä pahaa. Muslimit harjoittavat uskontoaan omalla tavallaan, suuri osa varmasti hyvällä tavalla. Islamisti taas on ihminen, joka haluaa pakottaa muut ihmiset omiin uskomuksiinsa. Ikävä kyllä tavalliset muslimitkin kääntyvät islamisteiksi.

Syyt islamismin laajaan leviämiseen löytynevät enimmäkseen hulluissa diktaattoreissa, jotka ajavat kansansa kärsimykseen. Demokratiassakin on toki vikansa, mutta se tuntuu hillitsevän suurten ääriliikkeiden suosiota. En sitten tiedä miksi eurooppaan muuttaneet muslimit alkavat islamisteiksi? Ehkä se on sitä paljon puhuttua epäonnistunutta integraatiota...

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen Vastaus kommenttiin #112

Juu, ei islam tietenkään tee kenestäkään automaattisesti pahaa ihmistä.
Se, mitä se aatteena tekee yhteiskunnille, onkin sitten toinen juttu.

Hannu Mäki Vastaus kommenttiin #143

Sepä se. Parempi siis puhua oikeilla termeillä ja tarkoilla argumenteilla. Muuten toista mieltä olevat voivat murtaa argumenttisi tarttumalla vääriin termeihin. Ongelma on siis islamismi, ei islam.

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #144

Hannu Mäki:
"Sepä se. Parempi siis puhua oikeilla termeillä ja tarkoilla argumenteilla. Muuten toista mieltä olevat voivat murtaa argumenttisi tarttumalla vääriin termeihin. Ongelma on siis islamismi, ei islam."

Kerro näkemyksesi miten islamismi ei liity islamiin? Tuo on jo melkoinen väite etenkin jos edellytät oikeiden termien ja tarkkoja argumentteja. Langetat itsellesi vahvan todistustaakan ja jään mielenkiinnolla odottamaan mihin islamismi liittyy jos ei islamiin?

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen Vastaus kommenttiin #144

"Ongelma on siis islamismi, ei islam."
No, ei se kyllä noinkaan mene. Islam ja islamismi eivät ole mitenkään toisistaan "erossa". Islam aatteena ei ole pelkästään uskonnollinen, vaan siinä on myös poliittinen ulottuvuutensa ihan sisäänrakennettuna.
Ongelma on se islamiin kuuluva poliittinen puoli, jota voidaan kutsua myös islamismiksi, mutta se kuuluu erottamattomana osana islamin oppiin.

Esa Niemi Vastaus kommenttiin #112

Miksi islam ei tee ihmisestä pahaa? Minä väittäisin, että lukuisat väkivaltaista islamin levittämistä harjoittavat tahot ympäri maailmaa ovat vahva esimerkki miten profeetta Muhammedin esimerkki tekee ihmisestä pahoja. ISIS ehkä eniten tapetilla tällä hetkellä enkä lähtisi kuvailemaan heitä hyviksikään.

Islamissa on helpompi perustella islamin levittämistä profeetta Muhammedin esimerkin mukaisesti väkivaltaisesti, vaikka Muhammed jätti mahdollisuuden myös rauhanomaiseen tapaan levittää islamia. Islamismi on islam + ism, eli aate ja islamisti haluaa levittää islamilaista tapaa toimia vaikka Suomessa.

Islamin kutsuminen uskonnoksi on hieman ongelmallista kun islam on kokonaisvaltainen ideologia/yhteiskuntajärjestys omine lakeineen, joita ei voi demokraattisen prosessin kautta muuttaa. Islamiin ei tarvitse uskoa, mutta islamista luopuminen on muslimille kuolemanuhalla kiellettyä. Voidaan myös kysyä jos profeetta Muhammed pakotti ihmisiä muslimiksi miekan voimalla ja pitää muslimeina miekan voimalla, niin onko kyse uskonnosta vai väkivaltaisesta ideologiasta.

Mistä diktaattoreista puhut? Profeetaksi itsensä julistanut karavaaniryöstäjä tappoi ihmisiä jos eivät alkaneet muslimeiksi (vaihtoehtoisesti orjiksi) ja tällä tavoin islam pyrki aikoinaan Eurooppaankin. ISIS toimii samalla tavalla.

On luonnollista, että islamin opit kehottavat toimimaan islamin oppien mukaisesti ja islam on muslimille ismi ja tälläinen on islamisti. Islam ei voi mukautua muihin yhteiskuntajärjestelmiin ja se on aina ollut erillinen rinnakkaisyhteiskunta haastaen paikallisen yhteiskuntajärjestyksen, vallan ja lait.

Esa Niemi

Hanna-Marilla, islamissa ei ole vapaaehtoisuutta ei edes muslimina olemisen suhteen. Lähes koko muslimimaailma pysyy muslimeina vain siksi, että islamista luopuminen aiheuttaa vaaraa hengelle ja terveydelle.

Islam ei perustu vapaaehtoisuuteen ja profeetta Muhammed tiesi tämän varsin hyvin ja miksi muslimiksi käännytettiin ja pidetään miekan uhalla. Allah loi ihmiset sellaisiksi, että ne vaistomaisesti äänestäisivät jaloillaan islamin oppien vastaisesti ja siksi islamin opit ovat varsin yksityiskohtaisia ja rangaistukset vapaan tahdon noudattamisesta toisinaan kovat.

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Nythän on siis hyvä että islamin evoluutio voi tapahtua vaikka Suomessa osaltaan. (miljoonasosaltaan) Fundamentalismi ei ole kivaa eikä se ollut Suomessakaan kivaa kirkon mahdin aikaan. Homma ei mitenkään parane jos puoluefundamentalismi tulee tilalle.

Olisiko Esalle tässä?

Esa Niemi

Petri, kerro mistä islamin evoluutiosta puhut, islamin opit on annettu jo 1400 vuotta sitten profeetan esimerkin vahvistamana.

Fundamentalismi ei ole kivaa, mutta islamin opit ja joustamattomuus ovat globaali ongelma lukuisissa maissa, jossa islam toistaa omaa kaavaansa ja haastaa isäntämaan yhteiskuntajärjestelmän.

Euroopan saama muslimimaahanmuutto tulee maista, joissa ongelmat ovat kaikkein pahimpia ja konfliktiherkimpiä. Euroopan ajamisessa epävakauteen ei ole mitään järkeä, mutta jotkut eurooppalaiset + suomalaiset haluavat kovasti oppia kantapään kautta. Juutalaiset pakenevat Euroopasta toistamiseen vajaan 100 vuoden aikana.

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Mielenkiintoista.
Kantasuomalainen äijä opettaa suomalais-palestiinalaiselle nuorelle naiselle mitä islam on. Tästä on ronski sanonta mitä en nyt toista, mutta arvelen muutaman sen tuntevan. Opettamisesta.

Käyttäjän uninenmies kuva
Tuomo Niemelä

Mikä suomalaisen palestiinalaisessa taustassa, nuoruudessa, tai naiseudessa tekee Zidanista paremman asiantuntijan islamin suhteen? Zidan ei tainnut sanoa olevansa edes muslimi.

Käyttäjän ilkka07kiviniemi kuva
Ilkka Kiviniemi

Suomalainen ei ole tunnemaailmaltaan sen toisen maailman nainen, ei edes suomalainen nainen. Vielä vähemmän mies on sitä, suomalaisena. Kun ei nainen ymmärrä toista naista, kuinka mies sitten. Ja siltikin mies voi jo paljon ymmärryksellään. Syvästi tunteva ei ole helposti muutettavissa toisenlaiseen ajatteluun. Joka tulee Suomeen, elää Suomen lain mukaan, mutta nämä uskonopit eivät ole aina lain tavoitettavissa. Onko suomalainen kirkon, helluntain vaiko jehovan mukaan uskova. Nämä kaikki uskonnot pohjaavat uskonsa raamattuun. Ja tavoittavatko nämä suunnat koskaan kunnolla islamin vaikeusastetta, kun oppi ei ole samaa tyyliltään. En usko, ellei toinen suunta käänny ja muuta ajatteluaan. Kun perhe haluaa, jopa painostaa olemaan jotain, ei se ole helppoa. Lähteä tuosta vain ja loikata toiseen puolueeseen, perheeseen, ajattelumalliin.

Henrik Pesonen

Se että kristinusko ei aiheuta perheväkivaltaa...olen tästä toista mieltä, uskonnon rajoittama elämä voi aiheuttaa turhautumista, joka purkautuu väkivaltana. Uskonto voi vieläpä luoda suojamuurin, jolla väkivalta ei koskaan näe päivänvaloa ja pidetään tiiviissä yhteisössä sisällä salaisuutensa, mahdollista esim. lestadiolaisuuden kaltaisissa tiiviissä yhteisössä.

Ja me emme voi verrata uskontoja suoraan toisiinsa. Vaikka kristinusko ei aiheuttaisi väkivaltaa, niin ei se mitenkään todista, etteikö islam niin voisi tehdä. Tai mormoonina oleminen. Ymmärräthän, että uskonnot ovat erilaisia? Väkivalta ja uskonnot ovat kulkeneet käsi kädessä koko kirjoitetun historian läpi ja uskon, että osa arjen äkivallasta on jotain kautta tuota samaa perintöä.

Uskonnot on saanu aikaan jotain hyvääkin, mutta vanhoissa uskonnoissa viha ja väkivalta on niin syvälle integroituneena, että mielestäni niitä ei tänä päivänä enää tarvita.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Hieman surkuhupaisaa, että Zidan valittaa artikkelissaan huonolaatuisesta keskustelusta, mutta sitten ei itse keskustele lainkaan.

Käyttäjän PetriHirvimki kuva
Petri Hirvimäki

Jani - enemmän kuin lievästi surkuhupaisaa - keissa alkaa olla pihvi eli vassujen urut laulaa. Ei minulla mitään vassuja vastaan ole vaan sitä että itse asia sössitään 6-0 sotkemalla siihen puoluepolitiikka.

Seuraavasta linkistä blogiin jossa enemmän asiasta. Tilannehan oli alkuun se että ei kommentteja ollenkaan (sitten tuli mm. pienen paineen kautta). Nyt Hanna-Marilla on loistanut poissaolollaan, case closed tässä mielsessä? -

http://petrihirvimki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2001...

Roosa Kontiokari

Näitä kommentteja lukiessani tein sinänsä huvittavan havainnon - valtaosa burkhan/huivien käytön vastustajista on miehiä, jotka eivät ole edes muslimeita.

Mielestäni tämän kirjoituksen tärkein pointti oli juuri se, että musliminaisilla tulisi olla oikeus itse päättää omista asioistaan. Harvemmin kuulee todella asianomaisten mielipiteitä asioita, asian ulkopuolisten paasaamista senkin edestä. Tällainen toiminta on myös musliminaisten hiljentämistä ja alistamista. Olisi esimerkiksi mielenkiintoista tietää, mitä itse kuvassa ollut nainen on mieltä pukeutumisestaan.

En ota kantaa siihen, onko burkaan pukeutuminen oikein vai väärin, se ei ole minun tehtäväni. Naista ei pidä pakottaa pukeutumaan sellaiseen, muttei myöskään riisumaan sitä.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Sinänsä olisi kyllä ihan ymmärrettävää, jos suurin osa burkhaan pukeutumisen vastustajista olisi (suomalaisia) miehiä. Kauniista arabinaisista näkisi mielellään enemmänkin kuin vain upean tummat silmät. Tällaista päätelmää ei kuitenkaan voi tehdä vielä pelkästään siitä, että suurin osa julkisuudessa burkhaan pukeutumista vastaan esitetyistä kommenteista tulee (suomalaisilta) miehiltä. Voi nimittäin olla niinkin, että merkittävä osa musliminaisistakin vastustaisi burkhia, mutta ei jostain syystä haluaisi sitä julkisesti ilmoittaa.

Taisto Merilä

"Voi nimittäin olla niinkin, että merkittävä osa musliminaisistakin vastustaisi burkhia, mutta ei jostain syystä haluaisi sitä julkisesti ilmoittaa."

Voi olla, että tuo harmistus koskee myös osaa muslimimiehistä, jotka eivät niin ikään halua sitä julkisesti ilmoittaa.

anita frisk

Jos tuo peittävä pukeutuminen olisi - kuten usein väitetään - täysin vapaaehtoista, niin millä sitten selitetään se, että eurooppalaisten suurkaupunkien lentokenttien naistenvessat kuhisevat näitä muslimaista juuri tulleita sullomassa burkhiaan ja huivejaan kasseihinsa? Alta sitten paljastuukin varsin länsimaisia luomuksia. Tämä koskee ilmeisesti kyllä enemmänkin (koulutettua) keski- ja yläluokkaa jonka edustajat eivät välttämättä halua erottua pukeutumisellaan. Palatessa operaatio sitten suoritetaan toisinpäin.

"Vaatteet on mun aatteet", ja molemmat voidaan näköjään riisua ja pukea silloin kuin se itselle sopii. Mutta vain ulkomailla.

Käyttäjän JariMartikainen kuva
Jari Martikainen

Tuota samaa näkee ihan lähijunissakin. Kun oma asema alkaa lähestyä, niin huivit kaivetaan kiireesti laukuista. Asemalla kun voi vastaan tulla valkokaapuisia heppuja.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Uskonnon harjoittaminen ja burkhaan pukeutuminen on mielestäni järjetöntä, mutta suvaitsen sen. Persurasismia en suvaitse.

markku palonen

Miten minä harjoitan persurasismia?
Turun Persu

markku palonen Vastaus kommenttiin #121

Sinä syytät, mutta et kerro? Siis mistä on kysymys ??

markku palonen

Miten minä harjoitan persurasismia?
Turun Persu

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Ei kukaan ole syyttänyt sinua persurasismista. Börje vain sanoi, ettei suvaitse persurasismia.

markku palonen Vastaus kommenttiin #128

Vihreistä eroittuani valheiheiden vuoksi ja liityttyäni Perussuomalaisiin,näin kanssan hädän ,Olen kuitenkin ihmine joka on tehnytn työtä lapsesta asti ja kunnioittanut rehellisyysttä, en halua olla niiden joukossa ,jotka yleistävät vääryyden ja siten saattavat vaaraan syyttömät.minun sukuni on kuitenkin yksi niistä Jotka pelastivat suomen vrnäjän ikeestä.

Käyttäjän JussiMkel kuva
Jussi Mäkelä

Jos arabinainen ei apua kaipaa niin entäs somalitytöt. Vai todetaanko vaan että nämäkään tytöt eivät oikeasti tasa-arvoa kaipaa. Jos on unelma tasa-arvoisesta yhteiskunnasta eikö olisi reilua silloin pyrkiä kaikkien osalta siihen tasa-arvoon.

http://yle.fi/uutiset/vaitos_tytto_on_timantti_jot...

Käyttäjän anttialfthan kuva
Antti Alfthan

Nyt tuli vankkaa asiaa.
Somalitytöllä etenkin poissa kotimaastaan ei ole helppoa elää toisaalta oman yhteisön silmissä erinomaisena ja toisaalta ympäristössä missä yhtenäistämisen paine on kova.

Taisto Merilä

Suhteellisen varhain näyttäisi ”naiseus” alkavan somalitytöillä, joiden huivipakko alkaa jo taaperona. Todennäköisesti kysymys ei ainakaan aivan tarkalleen ottaen ole ”itsenäisestä valinnasta”.

markku palonen

Kerro Börje Uimonen ,mitä on persurasismi? Minä en yksinkertaisesti ymmärrä,0len kai tolvana, muta sinä olet viisas, opeta minua ja kerro miten voin korjata kyseisen vikani, jota en ole nähnyt enkä ymmärtänyt.Jollet voi kertoa ,niin miten voit minua koskaan väittää olleen rasisti.Oletko sinä nyt persurasisti??

markku palonen

Börje Uimonen On,keksinyt ikiliikkujan omasta mielestä. Uskoen ,että kun syytetään niitä, jotka eivät ole asianosaisia, voidaan rakentaa Hitlerin mallisen juutalaisen syytös prosessin, jolloin saadaan aikaan vihan ja tappokoneiston toimimaan.Kuten persurassismin.Olen tehnyt töitä ulkomailla vuosia ja tuonut markat suomreen.Ei tämä maa elä tukanleikkuulla eikä huutelemalla toisten vajaavaisuukkisista.
Vastaa jos olet mies !
Turun persu.

Käyttäjän OutiMara kuva
Outi Mara

Persurasismi voi olla rasistinen persu tai persuihin kohdistuva rasismi. Börje toivoo kovasti ensimmäistä, mutta taitanee kannattaa jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Käyttäjän ArvoPelttari kuva
Arvo Pelttari

Hyvä kirjoitus ja hyvä valinta olla osallistumatta jatkokommentointiin. Ikä ja terveyshän siinä menisivät.

Useimpien ymmärrys ei näytä riittävän siihen, että tässä ajetaan feminismiä pidemmälle kuin vain naisten _puolesta_ toimimiselle. Lukekaa Zidanin viimeinen kappale huolella.

Vaikka turhaa se taitaa olla, koska nyt Zidanin vikana on jo puoluetausta, Tapanilan raiskaustapauksen tuomioiden lievyys, islamismin tukeminen sekä julmimpien perinnäistapojen glorifiointi; epäillään haamukirjoittajien olemassaoloa sekä ylhäältä masinoitua somepropagandakampanjaa.

Sanottakoon, että näin viime viikolla ensi kerran koko burkhan livenä ja fyysinen reaktio oli vahva (etova). En usko sellaisen olevan hyväksi. Eniten voimme vaikuttaa asiaan täällä Suomessa ja hyvä olisi keskustella kaikkien asianosaisten kanssa siitä, miten suhtautua näihin pisimmille vietyihin tulkintoihin pukeutumissäännöistä. Mielestäni, jos laissa kielletään naamioituminen mielenosoituksissa, niin samaa voisi soveltaa esim. burkhaan. Jokatapauksessa keskustelu olisi syytä käydä nyt ennen kuin sen käyttö vielä on valtavirtaistunut omissa ryhmissään.

Arto Granlund

Kyllä suomalaisiakin pakoitetaan pueutumaan tavalla joka muualta katsoen näyttää hullunkuriselta. Miesten on pakko pistää tumma puku hautajaisiin, kravatti kaulassa istutaan ksähelteellä toimistossa ja mikäli nainen haluaa olla uskottava niin jakkupukuun on puettava. Pankit vaativat tiettyä vaatetusta niin naisilta kuin miehiltä, joten olemme samanlaisessa "vankilassa" mitä pukeutumiseen tulee.

Käyttäjän ilpopiiroinen kuva
Ilpo Piiroinen

Uimosen puheet on normaalia pseudovihreän höpinää. Vihreät on nykyisin sekoilupuolue, jota ei kukaan järkevä ihminen voi ottaa vakavasti. Itse äänestin aikoinani Eero Paloheimoa pari kertaa, kun tiesin hänen vakaumuksensa luonnon ja ympäristön puolesta taistelijana yhteisen tuttavamme Pentti Linkolan rinnalla.
Paloheimo erosi 2010 vihreistä, näiden otettua pääteemaksi vuoden 2011 eduskuntavaaleissa maahanmuuton. Paloheimo totesi syyksi: "Nykyiselle Vihreälle Liitolle elollinen luonto ja ympäristö on reunadetalji, hymähdetty 'yksi asia'. Tärkeimmät ovat sukupuolivähemmistöjen ongelmat, maahanmuuttajien tuki, sosiaaliavun laajentaminen kansalaisille, saivartelu huumekysymyksistä ja muut nippeliasiat, joista kehdataan paasata vakavalla naamalla.
Persut on muuten ainoa puolue, joka on pitänyt esillä pakkoruotsin tuhoavaa vaikutusta suomalaisten kielitaitoon, jolla taas on suora yhteys menestykseen ulkomaankaupassa.

Toimituksen poiminnat